اخبار

شیوع 23 درصدی بیماری‌های روان‌پزشکی

دبیر اجرایی نهمین کنگره سالیانه انجمن روانپزشکان ایران با انتقاد از عدم پوشش بیمه‌ای بیماران روانپزشکی به هزینه‌های بالای نگهداری این دسته از بیماران در بیمارستان‌های بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: برخی از داروهای روانپزشکی هم که قیمت بالایی دارند، تحت پوشش بیمه‌ نیستند.

به گزارش ایسنا، دکتر پرویز مظاهری که در یک نشست خبری سخن می‌گفت، شیوع بیماریهای روانپزشکی در کشور را 23 درصد برشمرد و با اذعان به این که بسیاری با این قبیل آمارها موافق نیستند، افزود: البته این به معنای نیاز همه آنها به درمان بیمارستانی و «بستری» نیست.

وی با بیان اینکه با توجه به وجود هزار و 400 روانپزشک در کشور دست کم 9 تا 10هزار روانپزشک در کشور کم داریم، گفت: در خوشبینانه ترین حالت هم به 10 تا 12 هزار تخت روانپزشکی در کشور نیاز است.

دبیر اجرایی نهمین کنگره سالیانه انجمن روانپزشکان ایران با بیان اینکه بیمارستان‌های عمومی موظفند 10 درصد از شمار تخت‌های بستری خود را به تخت‌های روانی اختصاص دهند، گفت: با وجود گذشت مدت مدیدی از این مصوبه این مساله فقط در 10 تا 15 درصد از استانها اجرایی شده است.

دکتر مظاهری با اشاره به خودکفایی بیمارستانها در چرخش مالی افزود: چون تخت‌های روانپزشکی درآمدزا نیستند بیمارستانها ترجیح می‌دهند سایر بیماران را بستری کنند.

دبیر اجرایی نهمین کنگره سالیانه انجمن روانپزشکان ایران با بیان اینکه در بیش از 80 درصد از نسخ سایر متخصصان پزشکی یک داروی آرام بخش ضد افسردگی و اضطراب تجویز می‌شود، افزود: تفاوت در این جاست که اگر بیمار به یک روانپزشک مراجعه می‌کرد پزشک معالج با 75 میلی گرم داروی ضد افسردگی درمان را آغاز می‌کرد ولی این متخصص یک دوم قرص 10 میلی گرمی را برای این افراد تجویز می‌کند؛ از این رو حضور یک روانپزشک برای ارایه مشاوره الزامی است.

وی با تاکید بر ضرورت حضور روانپزشک برای بیماران با اعمال جراحی سنگین و سرطان‌ها گفت: درصدی از طلاقها ناشی از اختلالات جنسی و ناآگاهی زوجین است.

مسایل اقتصادی و اجتماعی در گسترش بیماری‌های روانی موثر است
دکتر جلیلی رییس انجمن روانپزشکان ایران با انتقاد از این که هنوز هم اطرافیان برخی بیماران، بیماری روانپزشکی را نوعی انگ و عیب می‌دانند، اظهار کرد: این در حالی است که بیماری روانپزشکی هم نوعی بیماری جسمی هستند که بر اثر تغییراتی در بدن و مغز ایجاد می‌شود و 80 درصد درمان‌های روانپزشکی به روش دارویی درمان می‌شوند.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه انگ زدایی از بیماران روانپزشکی و اتانازی از موضوعات مطرح در کنگره است، اظهار کرد: مسایل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در بروز بیماری‌های روانی در جامعه موثر است اما تشخیص به موقع و درمان زودهنگام مانع از مزمن شدن بیماری و خروج فرد از حلقه مولد می‌شود.

وی با بیان اینکه بیماری روانپزشکی هم نوعی بیماری جسمی است، گفت: به عنوان مثال در افسردگی، اضطراب، ‌اسکیزوفرنی و بیماری‌های دو قطبی تغییرات بیوشیمیایی در درون بدن و ریز ساختارهای نوروترنسمیترها (واسطه‌های شیمیایی) ایجاد می‌شود که با دارو درمانی برطرف می‌شود.

رییس انجمن روانپزشکان ایران با بیان اینکه هم اکنون 80 درصد درمان‌های روانپزشکی دارویی است، افزود: بنابراین بیماری‌های روانپزشکی نباید مخفی و به تابو مبدل شود.

دکتر جلیلی درباره اتانازی (قتل از روی ترحم) هم گفت: این پدیده ریشه در سوگند نامه بقراط دارد در حال حاضر در هلند و بلژیک این موضوع جنبه قانونی پیدا کرده است در حالی که در کشورهایی مثل ایالات متحده آمریکا و استرالیا غیر قانونی است.

وی گفت: ‌مرگ‌های مغزی در کشور به لحاظ حقوقی، قانونی و اخلاق پزشکی قابل بحث است.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد اربابی دبیر علمی کنگره هم با بیان اینکه در جامعه دید خوبی نسبت به بیماران روانپزشکی وجود ندارد، افزود: بسیاری از افراد از پذیرش بیماران روانپزشکی خودداری می‌کنند و آنان از بسیاری از حقوقهای اجتماعی خود محرومند.

وی درباره اتانازی هم گفت: با وجود درمان‌های پیشرفته برای بیماریهای صعب العلاج هنوز عده‌ای حاضر به تحمل رنج ناشی از بسیاری از بیماری‌ها نیستند و این برعهده پزشک است که با توجه به فرهنگ حاکم و شرایط اجتماعی این خواسته را بپذیرد یا نه.

دبیر علمی کنگره سالانه انجمن روانپزشکان با بیان اینکه می‌توان از ارث به عنوان عوامل موثر در بروز بیماریهای روانپزشکی یاد کرد، افزود: چنانچه والدین به اسکیزوفرنی مبتلا باشند احتمال ابتلای فرزندان 12 درصد است که البته این میزان در اختلالات خلقی و شخصیتی متفاوت است.

اربابی در ادامه به وجود دو نوع درمان ریشه کنی و کنترل اشاره کرد و یادآور شد: برخی از بیماری‌های روانپزشکی نظیر افسردگی کاملا درمان و برخی نظیر اسکیزوفرنی و اختلالات دو قطبی تحت کنترل خواهند بود.

۱۸ آبان ۱۳۸۸ ۱۱:۲۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید