نام واحد: بهداشت محیط
مسئول واحد:
علی سهامی/. مدرک:کارشناس
بهداشت محیط
شرح وظایف /خدمات ارائه کننده:
1- هماهنگی
و اقدام در جهت تشکیل کمیته بهداشت و کنترل عفونت بیمارستان و پیگیری مصوبه های
مربوطه
2- تهیه و تدوین مطالب آموزشی و تشکیل جلسات آموزشی مرتبط با
بهداشت محیط و بهداشت عمومی برای کارکنان رده های مختلف
3- نظارت و مداخله در عقد قراردادهای خدماتی بیمارستان و
مطالبه کارت معاینه پزشکی ، کارت معاینه کارگری و گواهینامه آموزش بهداشت عمومی
پرسنل مشمول قانون
4- بررسی وضعیت آب مورد مصرف بیمارستان و تشکیل پرونده مربوط
به آن
5- کنترل بهداشتی آب مصرفی از نظر کمی و کیفی و انجام آزمایشات
دوره ای میکروبی و شیمیایی و کلرسنجی با استناد به دستورالعمل ها ، استانداردها و
شرایط موجود
6- نظارت ، بررسی و کنترل بهداشتی بر کلیه مراحل مختلف جمع
آوری ، تفکیک ، انتقال ، نگهداری موقت و دفع زباله های بیمارستانی
7- نظارت و کنترل بهداشتی بر نحوه دفع فاضلاب بیمارستان و در
صورت وجود معضل ، ارائه پیشنهادهای اجرائی مناسب
8- نمونه برداری از پساب خروجی سیستم تصفیه فاضلاب برابر
دستورالعمل های اعلام شده ( در صورت وجود تصفیه خانه ) به منظور بررسی کیفیت
پالایش فاضلاب
9- کنترل حشرات و جوندگان با اولویت بهسازی محیط ، دفع بهداشتی
زباله و در صورت نیاز ، استفاده اصولی از روش های شیمیایی و نیز جلوگیری از فعالیت
شرکتهای سم پاشی غیر مجاز
10- نظارت و مداخله در تهیه و کاربرد مواد گندزدا و پاک کننده
بیمارستان
11- اقدام لازم در زمینه تهیه البسه و ملزومات مورد نیاز در
سمپاشی و ضدعفونی ( روپوش – کلاه – دستکش - ماسک – چکمه و ... ) و تدارک سموم و
مواد گندزدا و دیگر تجهیزات و وسایل مورد استفاده در سمپاشی و ضدعفونی با هماهنگی
مسئولین بیمارستان
12- بررسی وضعیت فنی و بهداشتی سیستم تهویه مطبوع در بیمارستان
(گرمایش ، سرمایش ) و پیگیری در جهت رفع مشکلات احتمالی موجود
13- پیگیری و اقدام در زمینه مسائل بهداشتی و حفاظتی بخش
14- نظارت فنی و بهداشتی مستمر بر نحوه کار آشپزخانه شامل :
(شرایط بهداشت محیطی آشپزخانه ، وضعیت سردخانه ، انبار نگهداری
مواد غذایی ، سرویس های بهداشتی ، بهداشت فردی کارکنان ، اطاق استراحت کارکنان ،
شستشو و ضدعفونی ظروف ، شستشو و ضدعفونی سبزیجات خام مورد استفاده ، وضعیت بهداشتی
مواد غذایی آماده طبخ ، وسایل و ظروف مورد استفاده و ...)
15- نظارت و هماهنگی لازم در زنجیره تهیه ، طبخ و توزیع مواد
غذایی با همکاری کارشناس تغذیه به منظور اطمینان از سلامت توزیع و مصرف غذا
16- نظارت و کنترل دائم بر امور مربوط به رختشویخانه و رعایت
کلیه نکات ایمنی و بهداشتی از نظر تفکیک البسه عفونی از غیر عفونی در هنگام شستشو
و استفاده از دستگاههای شوینده اتوماتیک و مواد پاک کننده مناسب و نهایتا ضدعفونی
و اطو کشی البسه بخش عفونی و آلوده (توضیحا در کاربرد مواد ضدعفونی کننده بایستی
دقت لازم در انتخاب نوع آن و میزان مجاز بعمل آید تا خرابی دستگاهها و البسه را
سبب نشود.)
17- ارتباط مستمر با معاونت های بهداشت و درمان در هماهنگ کردن
فعالیت های اجرایی و دستورالعمل ها و اقدامات نظارتی در بیمارستان
18- ثبت و ضبط اقدامات و مکاتبات اداری و تشکیل بایگانی درست و
منظم به نحوی که روند فعالیت ها و پیگیری امور بدین طریق کاملا قابل دسترسی و
مشهود باشد. (مستند سازی)
19- ارائه راهکارهای بهسازی بعنوان اصولی ترین روش کنترل
ناقلین
20- انجام امور محوله در شرایط خاص مانند کنترل همه گیری و نیز
مقابله با بحران و بلایا
21- فرهنگ سازی و جلوگیری از استعمال دخانیات در فضاهای بسته و
عمومی بیمارستان
22- بطورکلی نظارت و کنترل لازم بهداشتی بر کلیه بخش ها ،
همکاری و هماهنگی با مدیران و مسئولین قسمتهای مختلف در حیطه شغلی و وظائف سازمانی
تعیین شد