اخبار

تشریح وضعیت بیماران روانی مزمن کشور ایران از زبان رییس ستاد ساماندهی بیماران روانی سازمان بهزیستی

رییس ستادساماندهی بیماران روانی بهزیستی خبرداد: , تعیین تعرفه‌های مراکز نگهداری بیماران روانی پس از۲سال , ترخیص۷۵۰ بیمارروانی ازمراکز , وجود ۵۷هزار بیمار پشت‌نوبتی
رییس ستاد ساماندهی بیماران روانی مزمن سازمان بهزیستی کشور، با اعلام تعیین تعرفه‌های جدید مراکز نگهداری از بیماران روانی مزمن پس از دو سال، از ابلاغ این تعرفه‌ها در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از نشریه  ایسنا  ،  دکتر حسین نحوی‌نژاد ، با تاکید بر این که تعرفه‌های این مراکز در طول سال گذشته افزایش نیافت، افزود: آخرین تعرفه اعلامی مربوط به ابتدای سال ۸۶ است و پس از دو سال، تعرفه جدید اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: در بخش بیماران روانی دو گونه افزایش تعرفه را شاهد خواهیم بود، به طوری که یک افزایش تابع سایر افزایش‌ها همچون نرخ تورم و رشد ۲۵ درصدی تعرفه‌هاست و افزایش دیگر در مورد خدماتی روی می‌دهد که از نظر ارائه خدمات نیازمند زحمت و سختی خاص خود همچون خدمات‌رسانی به کودکان اوتیسم است که در برخی از موارد این چنینی افزایش تعرفه تا ۱۰۰ درصد هم اعمال و به زودی ابلاغ خواهد شد.

رییس ستاد ساماندهی بیماران روانی مزمن سازمان بهزیستی کشور با یادآوری این که طی سال گذشته نتوانستیم یارانه‌های پرداختی به مراکز را افزایش دهیم، عنوان کرد: سال گذشته پیشنهاد افزایش ۱۸ درصدی یارانه‌های پرداختی به بیماران روانی به کمیسیون مربوطه در هیات دولت ارجاع شد که امید می‌رود، این یارانه با در نظر گرفتن افزایش‌های لازم در سال جاری تصویب شود.

نحوی‌نژاد دراین باره که میزان افزایش تعرفه‌ها به نسبت افزایش سرانه‌ها همخوانی ندارد و نتیجه آن این است که خانواده‌ها توانایی مالی لازم در پرداخت هزینه‌های مراکز نگهداری را ندارند، اظهار کرد: هر چند برخی خانواده‌ها توانایی پرداخت تعرفه‌ها را ندارند، اما ما نیز براساس تورم ناچار به افزایش سالانه تعرفه‌ها هستیم.

وی در ادامه با اعلام افزوده شدن۵۰ مرکز جدید به تعداد مراکز نگهداری از بیماران روانی مزمن در سال گذشته، گفت: در راستای کاهش صدور مجوز مراکز نگهداری شبانه‌روزی بیماران روانی، از مجموع مراکز جدید یاد شده، تنها سه مرکز شبانه‌روزی ایجاد شده است.

رییس ستاد ساماندهی بیماران روانی مزمن سازمان بهزیستی کشور با اشاره به ترخیص ۷۵۰ نفر از بیماران نگهداری شده در مراکز شبانه‌روزی برای اولین بار، از آموزش پنج هزار و ۵۰۰ نفر از خانواده‌های این بیماران برای نگهداری آن‌ها در منزل خبر داد.

به گفته نحوی‌نژاد، هم‌اکنون ۴۳ هزار نفر از بیماران روانی مزمن از خدمات مختلف مراکز بهزیستی استفاده می‌کنند و ۵۷ هزار و ۵۰۰ نفر نیز پشت نوبت دریافت خدمات این سازمان هستند.

وی اظهار کرد: براساس بانک اطلاعاتی موجود، ۱۰۰ هزار نفر از بیماران روانی مزمن شناسایی شده‌اند که ۳۳ هزار نفر از آن‌ها تا پایان سال ۸۶ و ۱۱ هزار نفر نیز در سال گذشته تحت پوشش بهزیستی قرار گرفته‌اند.

رییس ستاد ساماندهی بیماران روانی مزمن سازمان بهزیستی کشور ایران خاطر نشان کرد: در حال حاضر در مراکز روزانه ظرفیت نگهداری از یک‌هزار و ۳۰۰ بیمار وجود دارد که این ظرفیت در مراکز شبانه‌روزی به شش هزار و ۳۳۵ نفر و در مراکز مراقبت در منزل به پنج هزار و ۷۰۰ نفر، در مراکز نگهداری از کودکان اوتیسمی به ۴۵۰ نفر و در کارگاه‌های حمایت شده تولیدی به ۳۰۰ نفر می‌رسد.

نحوی‌نژاد در پایان خاطر نشان کرد: در مجموع ۱۵ درصد از خدمات در مراکز شبانه‌روزی و ۸۵ درصد آن‌ها نیز در سایر مراکز ارائه می‌شود، این در حالیست که در مجموع ۲۶ هزار نفر نیز از سازمان بهزیستی کمک هزینه درمان و توانبخشی در منزل دریافت می‌کنند.

۲۹ اَمرداد ۱۳۸۸ ۰۰:۰۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید