مقالات

مدیریت منابع انسانی

 ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
 
مدیریت منابع انسانی
مدیران در سازمان ها 5 مکانیسم جهت شکل دادن رفتار افراد شاغل دارند:
1- تقویت مثبت : 
مانند پاداش مادی و معنوی . اما هر کدام به تنهایی نمی تواند موثر باشد . به عنوان مثال پول و تقدیر هر دو باید همراه هم باشند.
2- تقویت منفی :
در واقع با تنبیه فرق دارد و در اصل محرک ناخوشایند بعد از بروز رفتار مطلوب وقتی حذف شود تقویت منفی نامیده می شود. مثلا دانشجویی که اسمش به عنوان مشروطی در برد دانشگاه زده شده است بعد از اینکه نمره قبولی را کسب کرد اسمش از برد حذف می شود.
3- تنبیه :
تاکید شده حتی المقدور از تنبیه و خشونت حذر شود. مثلا اگر مدیر 10 کارمند زیر دست داشته باشد و 8 نفر آنان را تنبیه کند علامت خوبی نیست و می تواند یک زنگ هشدار باشد زیرا تنبیه زیاد باعث از بین رفتن قدرت مدیر می شود.
4- خاموشی :
یعنی هیچ واکنشی به حرکت نداریم . به طور مثال وقتی گوشی تلفن زنگ می خورد بعد از چند مرتبه اگر جواب ندهیم یعنی دیگر زنگ نزن . اما اگر جواب بدهیم یعنی زنگ بزن.
 
5- اصل پریماک :
در شکل دهی به رفتار کارکنان به این اصل اهمیت داده می شود . یعنی از فعالیتهایی که به طور مکرر رخ می دهند برای تقویت رفتارهایی استفاده کرد که با فراوانی کمتری رخ می دهند و از رفتاری که کمتر از کسی سر می زند لابلای کارهای دلخواه آن فرد بگنجانیم. مثلا چون اموزشها برای کارکنان خسته کننده و کسالت بار است بایستی آنها را در مکانها و سفرهای تفریخی که کارکنان از آنها لذت می برند  و دوست دارند و مطلوب است بگنجانیم.
دسته بندی تقویتها در رفتار کارکنان:
1- تقویت مستمر :
این نوع تقویت برای رفتارهایی که در ابتدا می خواهند شکل بگیرند و رفتارهای جدید مفید است. مثلا به دانش آموزانی که نمره بالای 18 گرفته اند جایزه و  پاداش بدهیم. اما پس از مدتی که رفتار در فرد شکل گرفت دیگر جواب نمی دهد.
2- تقویت دوره ای:
برای رفتار جدید مفید هستند اما قابل پیش بینی نیز هستند. مثلا در مورد خط تولید کارفرما بگوید اگر 3 تا از این قطعه ها تولید کنی پاداش می گیری . یا کارمندی که در آخر دوره سنجش می شود طوری رفتار می کند که خودش را خوب نشان بدهد.
اما تقویت دوره ای و غیر قابل پیش بینی خیلی بیشتر موثر است و مدیر بی خبر و به طور رندومی به محل کار سر بزند در رفتار بسیار موثر است و تاثیرش ماندگارتر است.
 
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.