مقالات

راه کارهای افزایش شادکامی

 ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
راهکارهای افزایش شادکامی
 
شاد بودن، کلید زندگی سالم است. شادکامی ترکیبی از تجربه ی رضایت از زندگی و هیجانات مثبت بیشتر از هیجانات منفی می باشد. شاد بودن مستلزم تجربه ی احساسات خوب، زندگی خوب و زندگی هدفمند است. مولفه ها و فاکتورهای زیادی در شادی ما تأثیرگذار هستند. این مولفه ها یا درونی هستند که تحت کنترل فردند و یا بیرونی اند که از کنترل فرد خارجند. از آن جایی که زندگی ما همیشه کامل نیست و ما گاهی اوقات دچار ناراحتی و نگرانی می شویم. با این حال شما می توانید فعالیت هایی را برای شاد بودن خودتان انجام دهید.
 
در اینجا به راهکارهایی که به شاد بودن شما کمک می کند، اشاره خواهیم کرد. 
 
 
1. فیلم کمدی تماشا کنید. همه ی ما می دانیم که خنده بهترین دارو است. اگر شما احساس افسردگی و ناراحتی می کنید، خندیدن بهترین روش برای درمان این حالت های شما می باشد. خندیدن نه تنها می تواند هیجانات شما را رها کند بلکه به تولید اندروفین هم می انجامد و باعث می شود که خلق و خوی شما بهبود یابد. پژوهشگران به این نتیجه دست یافتند که خندیدن باعث سوختن کالری می گردد و سلامت قلب شما را نیز افزایش می دهد. به منظور تجربه ی شادی و در نتیجه ی آن  بهزیستی روانی، بهتر است گاهی اوقات که این حالت ها به شما دست می دهد، از فیلم های کمدی استفاده کنید. 
 
2. از مواد غذایی که ضد افسردگی  و شادی آور هستند، استفاده کنید. با وجود اینکه عوامل و فاکتورهای بیرونی باعث ناراحتی و افسردگی شما می گردد. اما کمبود بعضی از ریز مغذی ها در بدن شما نیز باعث ناراحتی و افسردگی شما می گردد. پژوهش های مختلف نشان داده اند که کمبود اسیدهای چرب امگا3(که برای عملکرد خوب مغز ضروری هستند) خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می دهند. پژوهش های دیگری نیز نشان دادند که مصرف ویتامین B به درمان افسردگی کمک می کند. پژوهش های مختلف نشان داده اند که کمبود ویتامین D ابتلا به اختلالات خلقی و افسردگی را افزایش می دهد. ویتامین D در موادغذایی کمی یافت می شود. بهترین منبع برای دریافت ویتامین   Dنور آفتاب است. 
 
 
3. از خانه خارج شوید. سعی کنید روزانه 10 تا 15 دقیقه از خانه خارج شوید و به پیاده روی بپردازید تا ویتامین خلق و خوی خود را دریافت کنید. زندگی در فضاهای سبز، سلامت روان را افزایش می دهد. حتی وقتی ما به دنبال تصاویری از منظره های طبیعی می گردیم، بخش هایی از مغز که در ارتباط با شادی، مثبت نگری و ثبات عاطفی است، تحریک می گردد. 
 
 
4. ورزش کنید. به منظور شاد کردن خودتان، سعی کنید به باشگاه بروید، پیاده روی کنید و یا بدوید. ورزش سوخت و ساز شیمیایی مغز را افزایش می دهد، باعث می شود اندروفین ها و آناندامید ها که سطح خلق شما را بهبود می بخشند، افزایش یابند و باعث می شود که شما احساسات بهتری را تجربه کنید. علاوه بر این موارد، ورزش سطح اعتماد به نفس و عزت نفس شما را نیز افزایش می دهد. 
 
5. خود را با عطر درمان کنید. برخی از عطرها به آرام و ریلکس شدن ما کمک می کند. برخی از عطر ها برای ما شادی را به ارمغان می آورد و افسردگی را کاهش می دهد. از عطرهای استفاده کنید که شما را شاد می سازد و حتی از آن ها در اتاق اسپری نمایید تا خلق شما بهبود یابد. 
 
 
6. به اندازه ی کافی بخوابید. پژوهش های مختلف نشان داده اند، که اگر خواب افراد ناکافی باشد سطح خوش بینی در آن ها کاهش می یابد. همچنین مطالعات نشان داده اند که خواب ناکافی به عملکرد شغلی و تحصیلی آسیب وارد می کند. خواب کافی، افراد را سالم تر و شادتر می سازد. 
 
 
7. به موسیقی گوش دهید. موسیقی استرس را کاهش می دهد و باعث می شود که افراد شادتر شوند. گوش دادن به موسیقی با هدف و قصد شاد سازی، افراد را واقعا شاد می سازد تا اینکه به موسیقی فقط گوش دهند بدون اینکه هدفی برای گوش دادن به آن داشته باشند.
 
8. سرگرمی جدید برای خود ایجاد کنید. یادگیری یک مهارت جدید مانند زبان فرانسه یا نواختن گیتار به شاد بودن شما کمک می کند. یادگیری مهارت و متخصص شدن در آن، احساس پیشرفت و اعتماد به نفس را در شما افزایش می دهد. 
 
 
9. افکار منفی را از بین ببرید. افکار منفی بسیار قوی هستند ولی به راحتی می توان آن ها را از بین برد. یکی از راه های از بین بردن آن ها، نوشتن افکار منفی بر روی یک تکه کاغذ و دور انداختن آن ها است. پژوهش های مختلف نشان داده اند، که دور انداختن افکار منفی، احساس نگرانی و ناراحتی را از بین می برد و انسان را شاد می سازد. 
 
 
10.شکرگزار باشید. شکرگزاری انشان را سالم تر و شادتر می سازد. شکرگزاری به احساس مثبت(پرانرژی بودن و خوش بینی) و بهزیستی منجر می گردد. علاوه بر تشکر و قدردانی از دیگران، می توانید یک دفترچه داشته باشید و هر روز شکرگزاری از خدا را در آن بنویسید. پژوهشگران بیان کرده اند که حتی نوشتن یک جمله شکرگزاری به صورت روزانه، می تواند احساس شادی شما را افزایش دهد.   
 
 
11. همه جا را غرق شادی کنید. شادی همانند خمیازه مسری است. پژوهشگران بیان کرده اند که شادی انتقال می یابد. هنگامی که فردی شاد است، می تواند این شادی را به دوستش نیز انتقال دهد و به همین شیوه کل گروه را شاد کند. 
 
12. با دوستان خود وقت بگذرانید. روابط دوستی مثبت به افراد کمک می کند تا استرس کمتری را تجربه کنند و در نتیجه شادتر باشند. 
 
 
13. نیمه ی پر لیوان را ببینید. یکی از ویژگی هایی که باعث شادی انسان ها می گردد، خوش بینی است. افرادی که مثبت فکر می کنند، کمتر احساس افسردگی می کنند و در محیط کار نیز سازنده تر عمل می کنند. 
 
 
14. از مشاور و روانشناس کمک بگیرید. هر چند برخی به غلط فکر می کنند حتما وقتی مشکل حادی دارند باید به روانشناس مراجعه کنند اما متخصصان نظر دیگری دارند. مشاور و روانشناس در همه زمان ها می تواند به افراد برای داشتن زندگی بهتر و شادتر کمک کند. 
 
 
گردآوری:مژگان مساعدی
 
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.