مقالات

تاثیر رشد اخلاقی در سازمانها و رضایت مشتری جهت عملکرد بهتر در سازمان

 ۱۳۹۷/۰۷/۱۵

تاثیر رشد اخلاقی در سازمانها و رضایت مشتری جهت عملکرد بهتر در سازمان

اخلاقیات در سازمان به عنوان سیستمی از ارزش ها و بایدها و نبایدها تعریف می شود که بر اساس آن نیک و بدهای سازمان مشخص و عمل بد از خوب متمایز می شود اگر چه اخلاق فردی افراد و آحاد سازمان بر اخلاق سازمانی موثر است اما میتوان "اخلاق سازمانی " را مجموعه معیارها ی مقبول و منظوری دانست که درآرمانها  - اهداف سیاستها- راهبردها و مقررات سازمان منعکس گردیده و مبنای فعالیتها و عملکردهای سازمان در ارتباط با کلیه ذینفعان و مخاطبان آن است در این بین  موسسان و رهبران سازمان نقش عمد ه ای در شکلگیری اخلاق سازمانی دارند و با الگو سازی و نهادینه ساختن ارزشها سازمان را در مرتبه ای از اخلاقی بودن قرار می دهند. که به  صورت منشور اخلاقی سازمان و قوانین رفتار حرفه ای مشاغل در سازمان اجرا می گردد. سازمانها را همچون آدمیان می توان در مسیر تعالی اخلاقی در جایگاههای مختلف قرارداد و آنهارا در سطوح متفاوت ارزیابی نمود و میزان رشد اخلاقی شان را سنجید. به طور کلی اخلاقیات در سازمان ها به عنوان سیستمی از ارزش ها و بایدها و نبایدها تعریف می شود که بر اساس آن نیک و بد های سازمان مشخص و عمل بد از خوب متمایز می شود . انسانها در بعد فردی و شخصیتی دارای ویژگی های خاص اخلاقی هستند که پندار گفتار و رفتار آنها را شکل می دهد. مدیر باید از نظر اخلاقی جوی سالم برای کارکنان در سازمان به وجود آورد تا آنان بتوانند با تمام توان و بهره وری هر چه بیشتر کار کنند و باعث رضایت مشتری و در نتیجه عملکرد بهتر درسازمان باشند. سازمانها اگر بخواهند در مسیر عملکرد بالا گام بردارند باید سطح اخلاقی خود را مستمرا " ارتقاء دهند و از سازمانی صرفا نتیجه گرا به سوی سازمانی فضیلت گرا که همان رشد اخلاقی سازمان است حرکت نمایند. ویژگیهای اخلاقی سازمان های مشتری مدار عبارتند از "هر عضوی از آن مفهوم مشتری مداری و رضایت مشتری را بخوبی درک کرده باشد" به طور صحیح عمل نماید" مفهوم خدمات را بطور جامع درک کرده باشند"شکایات و اشکالات وارده را بطور دقیق و در اسرع وقت رفع کند"آموزش وفراگیری مستمر موجب رشد می شود و کارکنان را تبدیل به منابع رقابتی می کند"انعطاف پذیری برای هرگونه تغییر در واقع نوعی تخصصی شدن فعالیت ها است که موجب بقای سازمان و رضایت مشتری می شود.  

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.