مقالات

تأثیر بی نظیر شیر مادر بر تکامل کودکان

 ۱۳۹۵/۰۵/۱۸

تأثیر بی نظیر شیر مادر بر تکامل کودکان

امروزه شواهد علمی نشان داده اند که تغذیۀ نوزادان با شیر مادر منجر به افزایش میانگین بهرۀ هوشی کودکان در سرتاسر جهان شده است. در این رابطه برخی مطالعات وجود دارد که ارتباط بین شیردهی و برخی عملکردهای عصبی ویژه را طی دو سال اول زندگی کودکان مورد بررسی قرار داده است.محققان طی مطالعه ای به بررسی ارتباط بین تغذیۀ نوزاد با شیر مادر و پیشرفت و تکامل برخی ویژگی های عصبی- ادراکی در 2 سال ابتدایی زندگی در نوزادان آسیایی پرداخته اند.

رشد کامل قلب نوزاد زودرس با تغذیه با شیر مادر

به گفته محققان، تغذیه با شیر مادر موجب بهبود سلامت قلب نوزادانی می شود که زودتر از موعد بدنیا آمده اند.تغذیه با شیر مادر مزایای سلامت بسیاری برای نوزادان در طول عمرشان دارد که از آن جمله می توان به کاهش ریسک سندروم مرگ ناگهانی نوزاد، ابتلا به لوسمی در دوران کودکی و ابتلا به افسردگی در بزرگسالی اشاره کرد.

مطالعه جدید محققان دانشگاه آکسفورد نشان می دهد بهترین شیرخشک ها هم فاقد فاکتورهای رشد، آنزیم ها و آنتی بادی های هستند که شیر سینه مادر برای رشد نوزاد به همراه دارد. شگفت انگیز است که در نوزادانی که میزان رشدشان به خاطر تولد زود هنگام تحت تاثیر قرار گفته است، شیر مادر می تواند به بهبود رشد قلب کمک کند.»

نقش شیر مادر در رشد و تکامل سیستم بینایی نوزاد

 به گفته محققان، شیرمادر حاوی اسیدهای چرب DHA)) و اسید آراشیدونیک (AA) می باشد که DHA از ترکیبات اصلی شبکیه بوده و وجود آن در شیر مادر باعث افزایش حدّت بینایی شده و در نوزادان نارس که در معرض خطر آسیب به شبکیه ناشی از نارسی میباشند وجود همین اسید چرب موجود در شیر مادر مانع از آسیب رساندن اکسیژن به شبکیه شده و شانس ایجاد این مشکل را کم میکند.

تاثیر شیر مادر بر تکامل سیستم ایمنی نوزاد

محققان میگویند تکامل سیستم دفاع ایمنی بدن نوزادان و حساسیت آنها به بیماری هایی مانند آسم و آلرژی وابسته به عواملی است که بر روی جمعیت باکتری های روده آنها تاثیر میگذارد و مهمترین این عوامل سن نوزاد در هنگام تولد، استفاده از شیر مادر و نوع زایمان است.

آنها همچنین یافتند که در روده بچه هایی که در ماه های 6 -1 بعد از تولد از شیر مادر استفاده کرده اند باکتری های خاصی رشد میکنند که بر روی تکامل سیستم دفاع ایمنی آنها تاثیر مثبت برجای میگذارد. بطور مثال در این بچه ها حساسیت و آلرژی نسبت به حیوانات اهلی خانگی کمتر مشاهده شد.

نقش شیر مادر در رشد و تکامل مغز کودک

اطلاعات و یافته های مطالعات دهه اخیر حاکی از اثرات انکار ناپذیر شیر مادر در تکامل بینایی تکامل مغز و ضریب هوشی شیر خواران 

می باشد.  بطوری که ضریب هوشی نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می شوند 1/3 درجه نسبت به شیرخوارانی که تغذیه مصنوعی دارند

 بالاتر است. امروزه ثابت شده است که تحریکات حسی ، مثل تماس پوست با پوست، چشم در چشم و زمزمه های مادرانه برای رشد و

تکامل عملکرد طبیعی مغز واجب است. از طرفی ثابت شده که میزان سروتونین خون در مواقع کمبود یا اختلال در ارتباط مادر و شیرخوار

کاهش داشته است و کاهش سرو تونین می تواند در ارتباط مستقیم با افسردگی و خشونت باشد.

بررسی های دراز مدت نشان داده اند مشکلات اجتماعی ،روانی و طلاق در کسانی که دوران شیرخواری از شیر مادر استفاده کرده اند کمتر از سایرین است. بعلاوه اصولا افرادی که از شیر مادر تغذیه می نمایند در سنین بلوغ و بزرگسالی از نظر عاطفی روانی متعادل ترند.

در نتیجه با اطمینان می توان گفت که با ترویج تغذیه با شیر مادر،میتوانیم به بهره هوشی بالاتر،توسعه ی پایدارتر، تبدیل فرهنگ خشونت به صلح ، طلاق کمتر در جامعه و ارتباط انسانی بهتر برسیم. 

 

           مرکز بهداشت شهرستان سرپل ذهاب

 به مناسبت هفته جهانی شیر مادرمرداد ماه سال1395

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.