مقالات

سکته قلبی

 ۱۳۹۳/۱۲/۲۷

 

     

انهدام بافت عضلانی قلب به علت نرسیدن جریان خون و اکسیژن کافی به عضله قلب را ام ای یا سکته قلبی گویند که ممکن است متعاقب اترواسکلروز به وجود بیاید که به علت کاهش جریان خون و تنگی عروق سرخرگ کرونر می شود که در ابتدا اسکمی ایجاد می شود ودر صورت تشدید و طولانی شدن ایسکمی ام ای به وجود می اید و شوک و خونریزی نیز ممکن است باعث ام ای شوند.

علایم بالینی ام ای                                       

ام ای ممکن اسن در هر زمان از روز و یا شب اغاز می شود اما شیوع ان در صبح زود و چند ساعت بعد از بیدار شدن بیشتر می شود و عاملی مثل فعالیت فیزیکی و استرس و هیجان عامل تسهیل کننده ام ای هستند.

درد شایع ترین شکایت بیماران در هنگام مراجعه می باشد.درد ام ای سنگین و فشار دهنده و خصوصیتی شبیه به انژین صدری دارد اما شدیدتر بوده و مدت زمان ان بیشتر است و در 30 درصد موارد به بازوها کشیده می شود و درد معمولا با تهوع ، تعریق سرگیجه و اضطراب همراه است احساس ناراحتی بیمار معمولا در حالت استراحت اغاز می گردد و با دادن قرص زیر زبانی تی ان جی تسکین نمی یابد.

_ تنگی نفس :بیمار احساس خفگی و تنگی نفس شدید می کند.

_شوک با علائمی مثل فشار خون پایین ، عرق سرد ، سیانوز اندام های محیطی ، ضعف ، بی حالی ،تاکی کاردی و برادری کاردی

_تهوع و استفراغ و کاهش دفع ادرار ، ترس و نگرانی نیز در بیماران ام ای مشاهده می شود

تب : که در 24 ساعت اول به وجود می اید که تا 3-7 روز بعد درجه حرارت بدن به دلیل التهاب ناحیه اسیب دیده قلب به وجود می اید که بعد ازچند روز به حالت طبیعی بر می گردد و گاهی اوقات فشار خون پایین در بیماران دیده می شود.

تظاهرات بالینی:

ام ای در طی سه مرحله زمانی پیشرفت می کند

1)مرحله حاد                                               

2)مرحله ترمیم                                             

3)مرحله پس از ترمیم                                     

درمان:                                                      

هرگونه اقدام برای محدود کردن اندازه ام ای در حال و قوع در 4-6 ساعت اول باشد که از صدمه غیر قابل برگشت جلوگیری می کند،اگر از وقوع درد بیمار بیش از 6 ساعت نگذسته باشد می توان سریعا اقدامات لازم درمانی را اجرا کرد.

تسکین درد:                                              

از انجایی که ام ای معمولا با درد شدید همراه است یکی از مهمترین اقدامات استفاده از مسکن برای برطرف کردن درد بیمار است که از مرفین استفاده می شود.معمولا بیمار پس از دریافت مرفین دچار تهوع و استفراغ می شوند که پس از تسکین درد این حالت ها از بین می رود بیمار بایستی استراحت مطلق داشته باشد واکسیژن دو تا سه لیتر در اختیار دارد که درد ناحیه اسیب دیده ناشی از ایسکمی را کاهش می دهد. اکسیژن به مدت 1-2 روز به میزان 2-3 لیتر در دقیقه تجویز می شود.

_ استراحت مطلق : بیمار بایستی در بخش ویژه تحت مراقبت های ویژه قرار بگیرد و توسط پرسنل با تجربه سی سی یو باشد ، برای بیمارانی که تحت کنترل و نظارت پرسنل سی سی یو می باشند باید مانیتورینگ های مداوم و گرفتن ای سی جی هر 4 ساعت تا 12 ساعت و روزانه تغییرات ای سی جی را کنترل می کنند.

در صورتی که از شروع علائم ام ای بیش از 6 ساعت نگذشته باشد بایستی سرم استرپتوکیناز جهت حل کردن لخته که از ناحیه ایسکمی می شود که در تزریق سرم اس کی بایستی توجه داشته باشیم که بیمار از شروع علائم 4-6 بیشتر نگذشته باشد.

قبل از شروع سرم استرپتوکیناز بایستی سوالاتی از بیمار در رابطه با سابقه فشار خون بالا، سابقه تماس قبلی با اس کی و جراحی یا سابقه مصرف هپارین ،حاملگی سی وی ای داشته باشد سرم استرپتوکیناز جهت بیمار مصرف نمی کنیم . دئر صورتی که فشار خون بیمار مناسب باشد 80-120 سرم تی ان جی پنج قطره شروع می شود و امپول مرفین 3 میلی گرم تزریق می شود و قبل از سرم استرپتوکیناز 200 میلی گرمی ، امپول هیدروکورتیزون تزریق می کنیم و استفاده از قرص اسپرین 325 میلی گرم جویدنی به منظور جلوگیری از وسعت وقوع ام ای مجدد می شود و همچنین قبل از تزریق سرم استرپتوکیناز پی تی و پی تی تی ، جهت زمان نسبی ترومبوپلاستین را اندازه می گیریم.

اقدامات پرستاری در بیماران ام ای:                     

ساعت اولیه ام ای ساعتی است که بیمار بایستی سریع به بخش سی سی یو منتقل شود  و اقدامات لازم برحسب اولویت و نیاز صورت می گیرد . سریعا بیمار را در وضعیت نیمه نشسته قرار می دهیم و اکسیژن به مدت 2-3 دقیقه در اختیار بیمار می گذاریم و امپول مرفین 3 میلی گرم حهت برطرف کردن درد به بیمار تزریق می کنیم و سرم تی ان جی 5 میلی گرم،هوای محیط بیمار بایستی گرم باشد و بیمار از نظر بروز علائم شوک کاردیونیک و همچنین از نظر جذب و دفع مایعات و وضعیت دفع ادرار کنترل می کنیم که در صورت قطع ادرار نشانه بروز شوک کاردیوژنیک می باشد.

بیمار معمولا تا 3 روز اول استراحت مطلق داشته و پس از 3 روز می تواند فعالیت کمی و بعد از 3 هفته فعالیت نسبی داشته باشد.رژیم غذایی بیمار باید مایعات صاف و سوپ صاف شده باشد با حجم کم ودفعات زیاد  و برای جلوگیری از یبوست بیمار باید از شربت ام او ام استفاده می کنیم در بیمارانی که در استراحت مطلق می باشند امپول هپارین جهت جلوگیری از امبولی استفاده می کنیم.

پیشگیری از بروز ام ای                                  

در بیمارانی که اترواسکلروز هستند با کاهش کلسترول رژیم غذایی،کنترل تغذیه،کنترل بیماری دیابت،کاهش فشار روحی،کاهش عوامل مستعد کننده وزن و در افرادی که سیگاری هستند عدم استعمال سیگار می تواند از بروز ام ای جلوگیری نماید.

 

منابع                                                         

بیماری های قلب و عروق برونر

بیماری های قلب و عروق سیسیل

بیماری های قلب و عروق هاریسون

 

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.