اخبار

شکل‌گیری یک بسیج عمومی برای اجرای طرح کنترل فشار خون

شکل‌گیری یک بسیج عمومی برای اجرای طرح کنترل فشار خون

شکل‌گیری یک بسیج عمومی برای اجرای طرح کنترل فشار خون

استاندار کرمانشاه خواستار شکل‌گیری یک بسیج عمومی برای اجرای طرح کنترل فشار خون شد.
هوشنگ بازوند، اظهار داشت:طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا یک اقدام بسیار ارزشمند از سوی دانشگاه علوم پزشکی است. این طرح می تواند با افزایش آگاهی مردم به حفظ سلامت جامعه کمک کند.
وی تاکید کرد: همه دستگاه ها وظیفه دارند در اجرای این طرح بزرگ، دانشگاه علوم پزشکی یاری دهند زیرا کمک به دانشگاه علوم پزشکی کمک به سلامت جامعه است و همه تلاش کنند تا یک بسیج عمومی برای اجرای موفق طرح کنترل فشار خون شکل بگیرد.
استاندار کرمانشاه بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی یکی از دانشگاه‎های کارآمد و شکوفا محسوب می‎شود که در مقایسه با سایر استان‎ها از وضعیت بسیار مطلوبی برخوردار است، زیرا دانشگاه علوم پزشکی در زمان زلزله یک عملکرد فوق العاده داشت و مورد تحسین رئیس جمهور قرار گرفت.
وی تصریح کرد: علوم پزشکی از تهدید زلزله یک فرصت ساز ساخت و با دعوت از خیرین سلامت توانست 140 میلیارد تومان تسهیلات غیر دولتی را برای خرید تجهیزات و نوسازی و افزایش امکانات جذب کند.

 

آزمایش فشار خون برای یک میلیون نفر از مردم کرمانشاه انجام می‌شود
شایع‌ترین علت مرگ و میر در کشور، فشار خون بالا است که ۶۰درصد بیماران فشار خونی از بیماری خود اطلاع ندارند و این نوع بیماری را بیماری خاموش می‌گویند که می‌توان با امکانات کم و با فشار خون گرفتن ساده به وجود آن پی‌برد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، براساس آمارها در ایران 60درصد از افرادی که فشار خون بالا دارند، از ابتلای به این عامل خطرناک برای سلامتی آگاهی نداشته و پیرو آن، برای درمان به موقع نیز اقدام نمی‌کنند. پرفشاری خون سبب افزایش خطر حملات قلبی و سکته مغزی و نارسایی قلب و کلیه می‌شود.
فشار خون بالای کنترل‌نشده می‌تواند منجر به نابینایی، نامنظمی ضربان قلب و نارسایی قلبی شود. خطر این عوارض در صورت وجود عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی مانند دیابت افزایش می‌یابد. فشار خون بالا قابل پیشگیری و درمان است و با پیشگیری و کنترل فشار خون بالا مرگ و ناتوانی ناشی از بیماری‌های قلبی کاهش می‌یابد.

سالانه 10میلیون نفر به علت فشار خون فوت می‌کنند
دکتر رضا حیدری‎مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به اینکه فشارخون یکی از شایع‏ترین بیماری‎هایی است که در دنیا وجود دارد، اظهار داشت: یک میلیارد نفر در کل دنیا مبتلا به فشار خون هستند، یعنی از هر هفتاد نفر یک نفر به فشار خون مبتلا است.
مدیر گروه قلب‎ و عروق دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه فشار خون سبب مرگ‏ و میر بسیار بالایی می‎شود، عنوان کرد: سالانه 10میلیون نفر به علت فشار خون فوت می‏کنند.
وی با بیان اینکه فشار خون متأسفانه بدون علامت است، بیان کرد: فشار خون قاتل خاموش است، 60درصد بیماران فشار خونی از بیماری خود اطلاع نداشته و پیرو آن، برای پیشگیری از بیماری و درمان به موقع نیز اقدام نکرده‌اند.
دکتر حیدری ‎مقدم با اشاره به اینکه فشار خون وابسته به سن است، خاطرنشان کرد: با افزایش سن، به دلیل کاهش خاصیت ارتجاعی شریان ها، احتمال ابتلا به فشار خون بالا بیشتر می‏شود، لذا سن افراد یک فاکتور اساسی برای تعیین بالا بودن فشار خون افراد محسوب می‎شود.
مدیر گروه قلب‎ و عروق دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه افزود: به طور کلی افرادی که به طور مداوم فشار خون سیستولیک آنها بالای 140 میلی متر جیوه و یا فشار خون دیاستولیک آنها بالای 85 میلی متر جیوه باشد نیاز دارند که برای کاهش فشار خون خود تحت درمان قرار گیرند.
وی با بیان اینکه اگر فردی دارای خویشاوند نزدیک مبتلا به فشار خون باشد، شانس ابتلای خود او به این مشکل هم اندکی بیشتر است، بیان کرد: چاقی و اضافه وزن، سیگار کشیدن، عدم تحرک، برخی از جنبه‌های مربوط به جنسیت، مصرف الکل، مصرف مقادیر زیاد نمک، رژیم غذایی حاوی چربی زیاد و استرس روانی از عوامل ایجاد فشار خون در افراد است.
دکتر حیدری‎ مقدم با بیان اینکه چاقی و دیابت از عوامل مستعد فشار خون هستند، عنوان کرد: کنترل چاقی و دیابت در کل دنیا هنوز انجام نشده است و در بین افراد مبتلا به دیابت نوع یک، قند بالای خون یک عامل خطرساز برای بروز فشار خون بالا است که کنترل موثر و پایدار قند خون با استفاده از انسولین، خطر بلندمدت ایجاد فشار خون در این افراد را کم می‌کند.
مدیر گروه قلب ‎و عروق دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه عامل 50درصد بیماری‎های قلبی فشار خون بالا است، بیان کرد: عامل 30درصد نارسایی‎های قلب فشار خون است که این درصدهای بالا نشان از اهمیت کنترل فشار خون در افراد دارد.
وی با بیان اینکه ضروری است افراد دارای فشارخون بالا شناسایی شوند، عنوان کرد: در برخی کودکان فشار خون بالا نیز به دلیل مشکلاتی مانند بیماری قلبی یا بیماری‌های کلیوی به وجود می‌آید که در تعداد رو به افزایشی از کودکان، شیوه زندگی غلط مانند رژیم غذایی ناسالم و عدم فعالیت بدنی منجر به فشار خون بالا می‌شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت: میزان فشار خون یک میلیون نفر از جمعیت بالای 30 سال استان کرمانشاه کنترل می‌شود.
دکتر محمودرضا مرادی به هم‌پیمانی برای اجرای کمپین کنترل فشار خون بالا اشاره کرد و اظهار داشت: فشارخون بالا ریسک فاکتور بسیاری از بیماری‌ها است که دومین علت نارسایی کلیه پس از دیابت فشار خون است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه فشار خون بالا، دیابت و چاقی مفرط از مشکلات استان است بیان کرد: کنترل این بیماری‌ها از اولویت‌های بهداشتی است که شایع بودن، نداشتن علامت و عدم آگاهی از وجود آن تا قبل از ایجاد عوارض خصوصیت‌های فشار خون بالا است.
دکتر مرادی خاطرنشان کرد: یک میلیون نفر از جمعیت استان کرمانشاه شامل تمامی افراد بالای 30 سال، تمامی مادران باردار و تمامی بیماران دارای نارسایی کلیوی غربالگری می‌شوند که این طرح از 27 اردیبهشت با آموزش و اطلاع‌رسانی آغاز و از 17 خرداد با غربالگری تا 15 تیرماه ادامه دارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: وضعیت سلامت کسانی که دارای فشارخون بالا تشخیص داده شوند پیگیری شده و اقدامات درمانی لازم برای آنها انجام می‌شود و مردم می‌توانند با مراجعه به سایت رسمی www.salamat.gov.ir نسبت به ثبت اطلاعات خود اقدام کنند.
نگاهی به وضعیت کشورهای مختلف جهان مبتلا به بیماری فشار خون، به‌خوبی نشان می‌دهد که کشورهای توسعه‌یافته با درک خطر رو به رشد فشار خون به‌عنوان عامل بروز بسیاری از بیماری‌های پرهزینه ‌مانند بیماری‌های قلبی عروقی و سکته‌های قلبی و مغزی و در نهایت، مرگهای زودرس، توانسته‌اند آن را طبق الگوی مناسبی هم در زمینه پیشگیری و هم در زمینه درمان این بیماری تأثیرگذار تحت کنترل درآورند، این در حالی است که بار بیماری فشار خون در کشورهای توسعه‌نیافته و کم‌درآمد، روز به روز سنگین‌تر و تعداد مرگها و سالهای ازدست‌رفته عمر ناشی از ناتوانی‌ها بیشتر می‌شود.

۱۱ خرداد ۱۳۹۸ ۰۹:۴۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید