اخبار

یادآوری دوران دفاع مقدس در برابر رژیم بعث عراق یک افتخار است

مقدس

 

هفته دفاع مقدس گرامی باد

در ایران بعد از سالهای متمادی فعالیت های سیاسی روحانیت و مردم در مبارزه با استکبار و استثمار در سال 1357 به ثمر رسید و بر خلاف خواست دولت بعثی عراق ، آمریکا، و سایر قدرت های استکباری اولین دولت اسلامی با رهبری مقتدرانه حضرت امام خمینی (ره) شکل گرفت که در واقع، جدی ترین ثمره تفکر احیاگری اسلام در طول یکصد سال اخیر بود و جدی ترین ضربه را هم به مجموعه تفکر غرب، در خاورمیانه زد.

 وقتی درخت انقلاب  اسلامی سبز شد  و به ثمر نشست ، نشان داد سرزمین وجودی جهان اسلام دارای استعداد دیگری است که این استعداد اگر فعلیت پیدا بکند، نتیجه اش چه عظمت ها و شکوفایی هایی برای امت اسلامی و چه مشکلات و موانعی بر سر طرح های استعماری و ظالمانه دولت های غربی ایجاد خواهد کرد.

بنابراین بعد از اینکه دیکتاتوری در ایران، سرنگون شد، فشار بر نیروهای اسلامگرا در جهان اسلام و غرب شدت یافت. یعنی شما بعد از این، در مصر فشاری بر اسلامگرایان می بینید که در گذشته سابقه نداشت، در اردن، بحرین، عربستان و عراق نیز همین طور.

وقتی در تیرماه سال 1358 صدام حسین پس از برکناری حسن البکر ،رئیس جمهور عراق شد وی تحت تأثیر استکبار جهانی در همین سال به بهانه های واهی 84 بار مرزهای ایران اسلامی را مورد تعرّض قرار داد. در اوّلین تعرض، نیروهای بعثی عراق به دو دهکده در سردشت یورش برده و شش نفر را به قتل رساندند. پس از تسخیر لانه جاسوسی، در آبان ماه 1358 نیروهای عراقی پاسگاه های مرزی ایران در پیشگان، تلخاب و کانی شیخ را مورد حمله قرار دادند. هم چنین در تیرماه سال 1359 آشکار شد که دولت عراق مشوّق یک توطئه کودتای نظامی به رهبری شاپور بختیار بوده است.

علاوه بر این دولت عراق به منظور وارد ساختن فشار بیشتر به ایران دست به اخراج دسته جمعی ایرانیان مقیم آن کشور زد. هم چنین بررسی ها نشان می دهد که در شش ماه اول سال 1359، نیروهای عراق حدود 552 بار به مرزهای مقدس جمهوری اسلامی تجاوز کردند و در همین راستا دولت عراق در 26 شهریورماه 1359، عهدنامه مرزی 1975 الجزایر را به طور یک جانبه لغو کرد و پنج روز بعد از آن، یعنی در 31 شهریورماه 1359، پس از کسب موافقت واشنگتن تهاجم گسترده ای را از طریق زمین و هوا و دریا به خاک مقدّس جمهوری اسلامی ایران آغاز نمود. در این روز صدام در مقابل دوربین های تلویزیونی جهان قرارداد 1975 را مغرورانه پاره کرد و با توطئه ای مشترک و از پیش برنامه ریزی شده به جنگ با ایران برخاست.

جنایتهای جنگی صدام در دوران دفاع مقدس

پس از آغاز جنگ و مقاومت نیروهای نظامی و سپاه به کمک نیروهای مردمی و  ناکامی نظامی، سیاسی و روانی  رزیم بعث در جبهه های جنگ، سردمداران این رژیم با هدف کسب امتیازات و تحمیل شرایط خود ،جنگ  را به شهر ها و مناطق مسکونی کشاندند که یکی از صحنه های دردناک و در عین حال نمونه بارز نقض حقوق بشر از سوی رژیم بعثی عراق،  همان حمله های مکرر به مناطق مسکونی ایران است که «جنگ شهر ها» نامیده شده است.

حمایت از غیرنظامیان در حملات مسلحانه، تفکیک اهداف نظامی از غیرنظامی و تلاش برای محدود ساختن صدمات ناشی از جنگ در مناطق غیرنظامی، اساس و مبنای تدوین مقررات و قوانین مربوط به حقوق جنگ است؛ اما دولت عراق به هیچ یک از هنجارهای بین المللی تن درنمی داد، حملات خود به شهر ها و مردم بی دفاع را افزایش داد. سازمان ها و نهادهای بین المللی نه تنها به محکوم کردن این نقض آشکار قوانین مبادرت نمی ورزیدند، بلکه با حمایت های پنهان و آشکار خود از رژیم بعث، زمینه را برای گسترش عملیات های غیرانسانی باز می گذاشتند.

از ویژگی های هشت سال دفاع مقدس، حدیث ماندگار پایداری، دلاوری و فداکاری ملتی است که در راه دفاع از مکتب، انقلاب و میهن اسلامی خویش، قله های بلند رشادت و شهادت را درنوردید و دشمن را در رسیدن به اهداف خود ناکام گذاشت. تحمیل جنگ هشت ساله به ایران، دومین موج اتحاد و حرکت مردمانی را در پی داشت که برای آزاد زیستن، بهای بسیار پرداخته بودند و در این عرصه، با ایمانشان چنان به مبارزات خود بعد معنوی بخشیدند که از دل مرارت های بی شمار جنگ، ارزش هایی چون شرافت، ایمان، عشق، شجاعت، تدبیر و ایثار تبلور یافت. مرزهای جنوب و غرب کشور هر چند تا دیرزمانی به قربان گاه پاک ترین فرزندان این دیار بدل گشت، ولی ایمان و قدرت روح والای آنان، این خاک را به مکانی مقدس تبدیل کرد که تا امروز سایه حضورشان در آن جا موج می زند و خاک، عطر خود را از وجود آنان وام دارد.

ارزش ها در دفاع مقدس

واژه ی «ارزش»، از مصدر «ارزیدن» گرفته شده است. این لغت در کاربرد اصطلاحی، تعاریف متعددی دارد که نزدیک ترین آن ها چنین است: «ارزش عبارت است از بار معنایی خاصی که انسان به برخی اعمال، حالات و پدیده ها نسبت می دهد و برای آن ها در زندگی خود جایگاه و اهمیت ویژه ای قائل است» (جمشیدی، 1368، 391). انسان به موجب اخلاق و صفات خاصی انسان است و ارزش و شخصیت پیدا می کند. بروس کوئن در تعریف ارزش ها چنین می گوید: «ارزش ها، باورهای ریشه داری اند که گروه اجتماعی، هنگام پرسش درباره ی خوبی ها و بدی ها و کمال مطلوب به آن رجوع می کند» (کوئن، 1372، 73). امروزه جامعه شناسان برای ارزش های دفاع مقدس پنج ویژگی اصلی قائلند: عینیت یافتن، تاریخی بودن، معاصر بودن، تبلور در اقشار خاصی از مردم، حامل بار معرفتی خاص بودن

مقاومت و ایثار در دفاع مقدس

دفاع مقدس هشت ساله در مقابل دشمن بعثی تا دندان مسلح، درخشان­ترین دوره دفاع از تمامیت ارضی و عزت مردم مسلمان این مرز و بوم، در طول 200 سال اخیر است. در این جنگ نابرابر، صدام با پشتوانه قدرت های جهانی غربی و شرقی و همچنین کشورهای عرب منطقه، به کشور اسلامی ایران حمله ور شد و براساس شرایط داخلی کشور و قدرت نظامی عراق و نیز در سایه حمایت­های بی دریغِ نظامی کشورهای غرب و شرق و حمایت های مالی کشورهای عرب منطقه از نظام بعثی، همه تحلیل ها خبر از پیروزی قطعی ارتش بعثی در زمانی کوتاه می­دادند. هنگامی که تاریخِ معاصر ایران و جنگ های عصر قاجار و پس از آن را بررسی می کنیم، همواره با شرمندگی و شکست تحقیرآمیز ایران، مواجه می شویم. بخش های وسیعی از سرزمین­های طلایی ایران زمین در جنگ های 13 ساله ایران و روس و در دو قرارداد خفت بار و ننگین گلستان و ترکمانچای از میهن ما جدا شد و در جنگ دیگری هرات و افغانستان را از ایران گرفتند و در دوره پهلوی نیز بحرین از ایران جدا شد؛ اما در دوره هشت ساله دفاع مقدس، با وجود پشتیبانی های همه قدرت های جهان و کمک های کشورهای عربی، دشمن نتوانست  با داشتن برتری تسلیحاتی بشرح زیر حتی یک وجب از این سرزمین را جدا کند و در رسیدن به اهدافش ناکام ماند.

آمار تسلیحاتی و نیروی نظامی دو کشور در آخر جنگ بیانگر بخشی از این نابرابری تسلیحاتی و نیروی نظامی دو کشور است.

هواپیمای جنگی: موجودی ایران: 200 فروند؛ موجودی عراق: 610 فروند + 90 فروند هواپیمای آمریکایی و اروپایی که در ناوهای این کشورها در خلیج فارس بودند.

هلی کوپتر (بالگرد): موجودی ایران: 300 فروند؛ موجودی عراق: 325 فروند+تعدادی بالگرد که درناوهای کشورهای غربی درخلیج فارس بود.

تانک و خودروی زرهی: موجودی ایران: 1050 دستگاه؛ موجودی عراق: 6230 دستگاه.

توپخانه دور برد: موجودی ایران: 600 دستگاه؛ موجودی عراق: 3900 دستگاه.

نیروی نظامی: موجودی ایران: 655000 نفر؛ موجودی عراق: 800000 نفر.

و اما مواضع سازمان ملل و جنگ تحمیلی

اثبات وجود دوگانگی در موضع سازمان ملل متحد طی دو جنگ خلیج فارس (جنگ عراق علیه ایران و جنگ عراق علیه کویت) چندان نیازی به ارائه دلیل ندارد. اما علت این دوگانگی چه بود؟ پاسخ های متعددی به این سئوال داده شده است؛ از جمله:

1- در جنگ عراق علیه ایران، بر خلاف حمله عراق به کویت تجاوزی صورت نگرفته است.

2- جنگ عراق علیه ایران، به رغم حمله عراق به کویت، از شدت عمل که شرط تحقق تجاوز است، برخوردار نبوده است.

3- منافع اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، در جنگ عراق علیه ایران سیاست صبر و انتظار و در حمله عراق به کویت، استراتژی شدت عمل را به دنبال داشته است.

  رسانه جدید


۳۱ شهریور ۱۳۹۷ ۱۲:۰۱
روابط عمومی دانشکده بهداشت |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید